mijn vriend is schizofreen

Hier kan je discussiƫren over persoonlijke verhalen of problemen.

Moderators: psycholoog, admin

mijn vriend is schizofreen

Berichtdoor auryn » do okt 27, 2005 7:52 am

Ik ben net drie maanden samen met mijn vriend. Onlangs ben ik er achter gekomend at hij schizofreen is. Ik heb het jammer genoegf uit de mond van zn tante moeten horen.
Ik wist al lang dat er iets mis was met hem, hij was verbaal agressief, beledigend soms, erg moe en lusteloos, maakte geen enkel baantje of opleiding af, dacht de hele tijd dat mensen tegen hem waren etc...
Een paar weken geleden kreeg hij van de huisarts medicatie (zyprexa), zogenaamd 'om 's ochtends beter te kunnen opstaan'. Ik ben ook niet van gisteren, dus daar trapte ik niet in, op de bijsluiter kon ik duidelijk lezen waar die pillen voor zijn. Hij heeft zn medicatie ongeveer twee weken genomen, in die tijd herkende ik hem bijna niet meer. Hij was zorgzaam, attent, zat vol energie, kortom, een zalige jongen om mee om te gaan. Sinds twee weken gaat hjet weer slechter met hem. Ik probeerde er met hem over te praten, maar hij ontkende dat er iets mis is met hem. Ten einde raad ben ik naar zn tante gegaan waar we een goed contact mee hebben en zij heeft me verteld wat er aan de hand is. Er is bij hem schizofrenie vastesteld, ongeveer twee jaar geleden. Toen zat hij in een veel verder stadium dan nu, dacht bv. dat zijn tante zijn tante niet was maar een dubbelgangster, dat er bommen in de kasten lagen en dat er radioactief afval uit het plafond neerdwarrelde. Hij heeft haar toen ook fysiek bedreigd. Ze hebben hem toen laten opnemen in de psychiatrische afdeling van het ziekenhuis, (geen gesloten afdeling, hij was daar op vrijwillige absis) maar daar is hij hem na een week gesmeerd. Hij is dus nooit voleldig behandeld geweest. Nu heeft hij er opnieuw last van. Gisteren heeft hij in een ruzie zn medicatie door het toilet gespoeld, hij dreigde me te vermoorden als ik een arts zou inschakelen. In paniek ben ik naar zn tante gevlucht. Samen hebben we de dokter gebeld, alles uitgelegd, en later die middag is hij bij mn vriend op bezoek gegaan. De dokter zei dat er niks met hem aan de hand was! Integfendeel, dat hij er erg goed uit zag en dat hij, als hij zich goed voelt, helemaal geen medicatie hoeft te nemen! Die doodsbedreigingen (mijn vriend ontkende gisterenavond stellig dat hij die tegen mij geuit had), het feit dat hij tegenwoordig aan elk blikje cola iets vreemds proeft, dat hij denkt dat iedereen tegen hem is, dat hij weer niet naar school gaat, dingen zegt end oet waar hij later niks meer van af weet en soms over zichzelf praat in de derde persoon enkelvoud, daar had die dokter niks over te zeggen.
Mijn vriend beweert nog steeds dat er niks aan de hand is.
Voorlopig durf ik niet terug naar huis bij hem, hij neemt zn medicatie niet en ik ben bang dat hij mij ook fysiek gaat bedreigen zoals hij destijds met zn familie gedaan heeft.
Ik wil niet bij hem weg, ik hou van hem en wil hem helpen en steunen.
Heeft er iemand soms advies voor me?
auryn

Berichtdoor Diogenes » vr nov 25, 2005 6:48 pm

Als ik dit lees, en nog niemand heeft op jouw hulpkreet gereageerd... wat moeilijk moet dit zijn voor jou. Je wilt graag bij je vriend blijven, schrijf je - je houdt van hem. Dat is begrijpelijk. Het probleem is alleen wel dat hij geen gering probleem heeft. Hij wil zijn medicijnen niet nemen, dat is op dit moment misschien het grootste probleem.
De reactie van de huisarts is vreemd; daar heb je weinig aan. Ik zou je zeker aanraden om professionele hulp te zoeken, voor jou zelf. Jij kunt hem niet helpen als hij geen hulp wil, en geen medicijnen. Met professionele hulp kan je misschien de weg vinden, hoe je met hem kunt leven als hij geen medicijnen wil nemen. Houden van, is niet altijd voldoende om bepaalde problemen aan te kunnen. Dit lijkt me, zeker op langere termijn, een van deze situaties. Dat is niet vol te houden, leven met iemand die psychotisch gedrag vertoond en je bedreigd, of paranoide in het leven staat. Vroeg of laat keert zich dat ook tegen jou, lijkt me. Besef ten eerste dat je vriend een ernstige psychische stoornis heeft, en dat hij niet helder denken kan als hij in een slechte periode zit. Zoek professionele hulp en zorg dat je er niet alleen voorstaat. Sterkte en wijsheid gewenst.
Diogenes

schizofrenie?

Berichtdoor peer » do dec 08, 2005 2:38 pm

Hallo Aurin,

Schizofrenie is wel een heel groot woord, en de tekenen daarvan heb ik in je verhaal (nog) niet kunnen ontdekken.
Wel zie ik een wat ongezonde achterdocht (paranoia) bij hem, maar dat is lang niet zo erg als schizofrenie.
Het geloof in zijn achterdocht maakt hem onzeker, angstig en uiteindelijk kwaad. Wat zou jij worden als je er vast van overtuigd was geraakt dat iedereen over je kletst en het slechtste met je voor heeft.

Stuur hem maar eens langs voor een gesprekje met mij, dan zullen we wel eens kijken wat er precies aan de hand is.
Zelf mag je natuurlijk ook altijd komen.

Je kunt me vinden onder: AANGEBODEN.
Ik heb daar maar een eigen praktijk ingericht.

Zie je gauw

Pieter
peer

Keer terug naar Persoonlijke verhalen