Uiterlijk

Een forum voor onderwerpen, die niet in één van de andere categorieën vallen.

Moderators: psycholoog, admin

Uiterlijk

Berichtdoor Bianca62 » wo okt 13, 2004 3:30 pm

Ik ben bezig met een afstudeerproject over uiterlijk. De vraag die centraal staat in mijn onderzoek is: "Mag je mensen beoordelen naar hun uiterlijk?" Wat vinden jullie hiervan? Vind je dat het geoorloofd is in bepaalde situaties, zo ja, bij welke?
Bianca62

Berichtdoor linegirl » do feb 10, 2005 8:44 pm

hoi
hier een wat late reactie heb deze site pas ontdekt.
Ik vind dat je iemand niet zou mogen beoordelen op zijn uiterlijk. Toch word dit vaak gedaan heirbij spreek ik uit ervaring.
In veel gevallen is het wel logisch te verklaren. b.v. als je door een tandarts assistente wordt geholpen (of tandarts zelf) wil je wel dat die er verzorgt uit ziet. Of een kapster die vreselijk haar heeft vertrouw je niet snel je eigen haar toe. hoewel ze misschien best goed is.

en zo zijn er nog vele voorbeelden. van sitiaties waarbij mensen toch geneigd zijn te kiezen om geholpen te worden door een aantrekkelijk persoon dan een niet aantrekkelijk persoon.

Ook zijn er momenten dat het geheel andersom is en een te mooi uitziend persoon niet in staat wordt geacht ook nog slim te zijn.

peggie
linegirl

ilse

Berichtdoor ilse » za feb 12, 2005 9:04 am

ik ben ook een paar jaar gepest om mijn uiterlijk ik heb enorme krullen maar ook deels werd ik gepest door mijn pddnos. een gedrags stoornis maar ik zit nu niet op school ze zoeken een instelling anders zou ik nu nog gepest worden. :cry: xxx ilse.
ilse

uiteerlijk

Berichtdoor meral » zo jul 24, 2005 12:52 am

Hi,

Idereen doet alsof beoordelen iets negatiefs is, en daardoor zeggen meteen mensen nee!!! je mag niet mensen met hun uiteerlijk beoordelen.

Waarom niet? we mensen beoordelen voortdurend en alles en dat doen we eerste met de uiteerlijk omdat de visuele ervaring meestal als eerste ervaren wordt.

Dus beoordelen zie ik als een middel om de interpretaties en daarbij behorende associaties te classificeren als negatief, positief of gewoon niks. Het is alsof een proces die precies voor de beslissing plaatsneemt, belissing van talloze vragen die we onszelf vragen zodra we iemand zien vind ik hem leuk? zij is slordig toch? of zij ziet er aardig uit maar is zij ook? zij lijkt op mijn moeder GOD ik mis haar etc....

Nou, dit is mijn mening...
Groetjes,
Succes...
meral

Berichtdoor Diogenes » vr nov 25, 2005 11:24 am

Ik vrees dat we er geen van allen aan ontkomen elkaar mede te beoordelen op uiterlijk. Ik bedoel niet alleen lichamelijke kenmerken, maar ook op kleding en kapsel en stijl, etc. Wie bijvoorbeeld agressie wil uitstralen, zal eerder schrik aanjagen dan iemand die vriendelijkheid wil uitstralen.

Verder heeft het innerlijk in zekere zin een weerspiegeling op het uiterlijk. Een spontaan en vrolijk persoon, die ook nog eens serieus kan zijn op het goede moment, komt veel aantrekkelijker over dan iemand die er alleen maar mooi uitziet, echter geen spontaniteit en humor en verstand heeft.

Ook succes met iets hebben, of talent ergens voor hebben, kunnen mensen aantrekkelijker (dus interessanter) maken. Er zijn maar weinig echte mooie mensen op de wereld en hoe ouder we worden, hoe minder van die schoonheid overblijft- veel mensen worden gewaardeerd om zoveel meer dan hun uiterlijk, en door andere dingen worden ze dan aantrekkelijk. Ik weet niet waarom je deze vraagt stelt. Misschien vind je jezelf niet aantrekkelijk. Vraag je dan af om welke redenen andere mensen op jou een bepaalde aantrekkingskracht hebben. Is dat alleen het uiterlijk? ;)
Diogenes

Berichtdoor Edmodick86 » vr dec 01, 2006 5:26 am

Edmodick86

Keer terug naar Psychologie overig