open universiteit

Een forum over alles wat met psychologie studeren te maken heeft.

Moderators: psycholoog, admin

open universiteit

Berichtdoor admin » za jul 24, 2004 7:01 pm

topic van geert00:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de opleiding psychologie aan een open universiteit. Daar ik overweeg deze te gaan volgen zou ik graag wat ervaringen horen van mensen. Ik twijfel nog tussen sociale - of gezondheids psychologie. vast bedankt
admin
Site Admin

Berichtdoor nounour » di aug 31, 2004 5:03 pm

Hoi,
ik zie dat het al een hele tijd is geleden dat deze topic is geplaatst. Zelf studeer ik ook aan de Open Universiteit. Het bevalt me echt prima, het is vooral wat je er zelf van maakt. Je moet echt discipline hebben om de studie te kunnen volgen. Zelf wil ik graag Gezondheidspsychologie volgen, dat vind ik leuker dan arbeids- en organisatiepsychologie..
nounour

Berichtdoor Vegetalis » ma sep 13, 2004 9:26 am

Hallo,

Ik ben net begonnen aan de OU, dus veel kan ik er nog niet
over zeggen, doe eerst een Kennismakingstraject, en dan
zie ik wel verder, graag zou ik richting de cognitieve of klinische
psychologie willen gaan. Het is wel niet echt een antwoord op je
vraag maar vond me wel even geroepen om te antwoorden :D
Vegetalis

Berichtdoor claudia » ma apr 04, 2005 9:37 pm

Hallo,
Ik ben Claudia en verwacht een deze dagen mijn eerste module (geschiedenis van de psychologie) thuisgestuurd te krijgen. Ik begin ook de opleiding psychologie aan de OU. Mijn gevoel hierover is erg dubbel; ik ben erg geinteresseerd en dus gemotiveerd, aan de andere kant twijfel ik of ik het niveau aankan en ik de tijd voldoende kan vinden. Ik werk 18 uur als ambulant begeleider en ben daarnaast moeder van twee dochters van 2 en 6 jaar! Kan iemand mij iets vertellen over de moeilijkheidsgraad en het werktempo? Hoe zien bijvoorbeeld de tentamens eruit en hoe gecompliceerd was het voor jullie om engelstalige studieboeken te bestuderen?
Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden!
Heel veel groeten van Claudia
claudia

Berichtdoor Rg » do jun 30, 2005 12:35 pm

Hoi

Ik zelf was van plan om in ieder geval de inleiding psychologie aan het OU te studeren. Als ik dan als nog denk dat het me wel bevalt, dan ga ik verder. Ik begin echter wat te wtijfelen, omdat het een universiteit is... Zoals Claudia al schreef, twijfel ik ook over of ik het niveau aan kan. Het zal wel lukken, alleen gaat het mij erom dat het niet te hoog voor mij gegrepen is dat ik het er zwaar mij krijg om het allemaal te bevatten. Zoals dat wiskunde zeker niet een van mijn sterkste punten is.

nounour berichtje geeft me echter weer hoop :wink:

Claudia, over de werktempo/studieduur bij de OU:

Je kan zelf je tempo bepalen. De aanbevolen snelheid is 6 modulen per jaar. Dus zeg maar over 1 module doe je twee maanden.

Verder zit de opleiding zo in elkaar:

Bachelor Psychologie (incl. Inleiding tot psychologie) = 42 modulen
Master Psychologie = 14 modulen

Als je het werktempo van de OU aan meet, dan duurt 42 modulen 7 jaar en de master opleiding van 14 modulen 2 jaar en 2 maanden.

Dit is wat ik van de OU website heb afgehaalt (behalve het laatste, een eigen berekeningetje), als ik het mis heb, vebeter me gerust :)
Rg

Berichtdoor Crumb » di feb 28, 2006 9:02 am

Hallo!
Ik heb geen idee of er iemand is die dit ooit nog leest, maar goed!
Ik hoop in september te starten met de studie psychologie aan de Open Universiteit en ik vroeg me af, of je dan na bepaalde tijd ook kan doorstromen naar een 'gewone' universiteit..
Ik hoop dat er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden.

Groetjes Hannah
Crumb

Berichtdoor dhartz » wo maart 01, 2006 2:53 am

Ja Hannah, na de eerste 14 modulen (propedeuse) kun je overstappen naar het 2e jaar psychologie aan iedere andere universiteit. Een heel handige route als je geen zin hebt om eerst VWO of colloquium doctum te doen. De enige toelatingseis van de OU is 18 jaar.
dhartz

Berichtdoor Goozzez » wo maart 08, 2006 7:27 pm

Hoi,

Ik ben zeer geintresseerd in de studie, zijn er nog mensen die hier recent aan begonnen zijn?

Hoe verloopt het allemaal? Zijn de cursussen wat intressant of is het allemaal saaie theorie? Is alles voldoende uitgelegd? Of moet je daarnaast zelf nog vaak extra informatie gaan zoeken?
Goozzez

Keer terug naar De studie psychologie